ETICKÝ KÓDEX
Preambula
Spoločnosť Finmax, s.r.o. (ďalej Spoločnosť) ako samostatný finančný agent pôsobiaci v oblasti poskytovania finančných služieb stanovuje Etický kódex (ďalej EK), ktorým sú povinní riadiť sa podriadení finanční agenti a zamestnanci Spoločnosti.
Zásady Etického kódexu vychádzajú z Etického kódexu AFISP (Asociácia finančných sprostredkovateľov) a platných právnych predpisov týkajúcich sa predmetu činnosti Spoločnosti a zo zvyklostí používaných v obchodnom styku pri vykonávaní činnosti. Etický kódex ustanovuje etické normy správania sa zamestnancov Spoločnosti a podriadených finančných agentov Spoločnosti a to vo vzťahu ku Klientom aj finančným inštitúciám a taktiež vo vzájomnom vzťahu. Etický kódex vychádza z vyššieho morálneho princípu správania sa zamestnancov a podriadených finančných agentov Spoločnosti.
I. Hlava
DEFINÍCIE
- Spoločnosťou sa rozumie obchodná Spoločnosť Finmax, s.r.o., so sídlom Strojnícka 8, 821 05 Bratislava, IČO: 46 693416, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, oddiel Sro, vložka číslo: 81828/B, ktorej hlavným predmetom podnikania je finančné sprostredkovanie ako samostatného finančného agenta zaregistrovaného Národnou bankou Slovenska pod registračným číslom 161123.
- Podriadený finančný agent je osoba spolupracujúca so Spoločnosťou na základe zmluvy, ktorej predmetom je vykonávanie finančného sprostredkovania podľa zákona 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, najmä uzatváranie Zmlúv o poskytnutí finančnej služby.
- Klientom sa rozumie fyzická alebo právnická osoba, ktorá má záujem o uzavretie zmluvy o finančnej službe Spoločnosťou, prípadne osoba, ktorá má uzavretú zmluvu s finančnou inštitúciou, ktorej uzavretie Spoločnosť sprostredkovala.
- Finančnou inštitúciou sa rozumie poisťovňa, poisťovňa z iného členského štátu, pobočka poisťovne z iného členského štátu, zahraničná poisťovňa, pobočka zahraničnej poisťovne alebo zaisťovňa, banka, zahraničná banka, pobočka zahraničnej banky, kaptívna zaisťovňa, zaisťovňa z iného členského štátu, pobočka zaisťovne z iného členského štátu, zahraničná zaisťovňa, pobočka zahraničnej zaisťovne, správcovská spoločnosť, zahraničná správcovská spoločnosť, pobočka zahraničnej správcovskej spoločnosti, zahraničná investičná spoločnosť, doplnková dôchodková spoločnosť, zamestnanecká dôchodková spoločnosť, obchodník s cennými papiermi, zahraničný obchodník s cennými papiermi, pobočka zahraničného obchodníka s cennými papiermi, inštitúcia elektronických peňazí, iná právnická osoba vykonávajúca platobný styk a osoba poskytujúca spotrebiteľské úvery, na ktorej činnosť nie je potrebné povolenie Národnej banky Slovenska, ktorá má so Spoločnosťou uzavretý zmluvný vzťah, na základe ktorého sprostredkováva uzavretie zmlúv o finančnej službe.
- Etický kódex je súbor všeobecne uznávaných a všeobecne uplatňovaných morálnych noriem, ideálov a princípov Spoločnosti, ktoré idú nad rámec legislatívne upravených zákonov. Je jedným z najvýznamnejších spôsobov vnášania etiky do každodenného života a usmerňovania správania sa člena Spoločnosti, najmä zásadami poctivého obchodného styku, obchodnými zvyklosťami všeobecne zachovávanými pri poskytovaní finančnej služby a všeobecne uznávanými morálnymi a etickými normami.
II. Hlava
ZÁSADY KOREKTNÉHO VÝKONU PODNIKATEĽSKEJ ČINNOSTI
Článok I.
Všeobecné zásady správania sa zamestnancov a podriadených finančných agentov
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti dôstojne reprezentujú podnikateľskú činnosť, ktorej sú súčasťou.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti pri svojej činnosti sa riadia všetkými zákonnými normami a pravidlami hospodárskej súťaže a dodržiavajú obchodné zvyklosti v súlade s dobrými mravmi a jednajú v záujme Klienta.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti nezneužívajú informácie ani materiály Spoločnosti na svoj vlastný prospech a pri svojej práci postupujú vždy tak, aby nepoškodili Spoločnosť a jej dobré meno. Súčasne sa zdržia nežiaduceho šírenia dôverných skutočností a to aj vo svojom súkromnom prostredí.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti poznajú znenie zákona o ochrane osobných údajov a pri svojej práci sa riadia v súlade so znením tohto zákona.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti sa pri svojej činnosti dôsledne vyvarujú všetkým činnostiam, ktoré by mohli narušiť dôveru Klientov a vyvolať skreslený dojem o poskytovaných službách, či už vo vzťahu k Spoločnosti, iným Spoločnostiam pôsobiacim na trhu v tej istej oblasti alebo finančným inštitúciám.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti sa vyvarujú používaniu nepravdivých skreslených výrokov alebo ohováraniu konkurenčných Spoločností alebo finančných inštitúcií a to aj mimovoľne.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti dodržujú obchodné tajomstvo a mlčanlivosť a to aj po skončení pôsobenia Spoločnosti.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti sú si vedomí toho, že svojím správaním vždy reprezentujú Spoločnosť a jej poslanie, a preto v osobnom živote a v mimopracovnom čase prihliadajú na to, aby nekonali v rozpore s platným právnym poriadkom, všeobecne platnými zásadami slušného správania a týmto Etickým kódexom.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti sa vyvarujú všetkých činností, ktoré sú konfliktami ich vlastných záujmov so záujmami Spoločnosti a sprostredkovateľskej činnosti.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti v záujme zvyšovania svojich profesijných znalostí v rámci firemnej línie Spoločnosti dbajú na sústavné vzdelávanie.
Článok II.
Všeobecné zásady správania sa vo vzťahu ku Klientom a Potenciálnym klientom
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti poskytujú Klientom a Potenciálnym klientom pravdivé, správne, aktuálne a úplne informácie o poskytovaných produktoch a službách. Uvedomujú si, že tieto informácie budú ovplyvňovať ich rozhodnutie o nakladaní s vlastným majetkom.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti sú v styku so svojimi Klientmi, ako možnými spotrebiteľmi nimi ponúkaných služieb, odborne pripravení, čestní, poctiví, pozorní a zdvorilí. Neobťažujú Klienta, zachovávajú dôvernosť komunikácie.
- Ak sa klient rozhodne zmeniť finančného agenta, existujúci podriadený finančný agent, prípadne zamestnanec vráti Klientovi všetky jeho materiály, ak je o to Klientom požiadaný.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti pri svojej práci majú stále na pamäti, že spokojnosť Klienta a jeho záujmy sú prvoradé.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti nezneužívajú inými vytvorené hodnoty vo svoj vlastný prospech.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti záujmy jedného Klienta neuprednostňujú pred záujmami iného Klienta a dodržujú princíp rovného zaobchádzania so svojimi Klientmi a pristupujú k nim spravodlivo.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti nepoužívajú nekalé praktiky podnikania, nepriživujú sa na mene iného a dodržiavajú zásady poctivej hospodárskej súťaže.
- Ak budú Zamestnanci a Podriadení finanční agenti Klientom požiadaní, informujú Klienta v súlade so zákonom o výške svojho odmeňovania.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti poskytujú Klientom a Potenciálnym klientom dostatočné informácie a čas pre ich slobodné rozhodnutie sa o využití príslušnej finančnej služby bez vykonávania tlaku na Klientove rozhodnutie.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti majú vždy uzatvorené poistenie profesionálnej zodpovednosti, ak to pre ich činnosť vyžadujú právne normy.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti v prípade, ak sú požiadaní alebo inak ovplyvňovaní, aby konali v rozpore s právnymi predpismi, internými predpismi Spoločnosti alebo týmto kódexom, dôrazne a jednoznačne odmietnu takéto konanie a v závažných prípadoch bezodkladne oznámia túto skutočnosť s uvedením podrobností vedeniu Spoločnosti.
Článok III.
Zásady správania sa vo vzťahu k finančným inštitúciám
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti majú v rámci svojej kvalifikácie aktuálny prehľad o stave finančného trhu, o jednotlivých finančných inštitúciách a produktoch.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti pri svojej práci majú vždy na pamäti, že záujem Klienta a jeho spokojnosť sú prvoradé.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti pri poskytovaní finančnej služby sa vždy správajú nestranne a profesionálne. S finančnými inštitúciami udržujú dobré vzťahy spolupráce v súlade s filozofiou Spoločnosti.
Článok IV.
Zásady správania sa vo vnútro personálnych vzťahoch
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti sú si vedomí toho, že firemná kultúra každej Spoločnosti sa najviac odráža v kultúre vnútornej komunikácie, a preto svojím správaním a postojmi upevňujú vnútornú integritu Spoločnosti, ktorej sú súčasťou.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti konajú vždy v súlade so základným poslaním Spoločnosti a ich vzájomná spolupráca je vedená zodpovednosťou k Spoločnosti.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti v súlade so všeobecne platnými normami spoločenského styku, dobrými mravmi, firemnou kultúrou Spoločnosti, firemnými princípmi sú lojálni nie len k Spoločnosti, ale aj navzájom medzi sebou. Akákoľvek komunikácia prebieha v rovine kolegiality a spoločných cieľov.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti uplatňujú pri vzájomnej komunikácii obdobné pravidlo korektného postoja a prístupu ako pri kontakte s Klientom alebo iným vonkajším subjektom.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti dosiahnutím manažérskej alebo riaditeľskej pozície sa stávajú svojím správaním vzorom pre ostatných Podriadených finančných agentov. Sú na verejnosti reprezentantmi napĺňajúcimi firemné vízie a konajú v súlade s týmto postavením.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti prípadné pracovné a osobné nedorozumenia riešia s chladnou hlavou a vždy len v rozsahu konkrétnej situácie a to buď sami alebo s pomocou nadriadeného.
- Zamestnanci a Podriadení finanční agenti uplatňujú pravidlo otvorenosti, kedy pripomienky alebo odporúčania pri práci kolegu alebo iného podriadeného finančného agenta Spoločnosti riešia priamou komunikáciou a neuchyľujú sa k prostriedkom vzájomných ohováraní, prekrúcaní alebo dvojzmyselných prehlásení, ktoré by mohli viesť k poškodeniu pracovnej alebo osobnej povesti iného podriadeného finančného agenta alebo zamestnanca Spoločnosti.
III. Hlava
KONTROLA, SLEDOVANIE A VYMÁHANIE DODRŽIAVANIA ETICKÉHO KÓDEXU
- Každý zamestnanec a Podriadený finančný agent Spoločnosti sa dôsledne riadi zásadami uvedenými v tomto Etickom kódexe a je povinný upozorniť na ich prípadné porušovanie, pokiaľ sa s ním pri svojej činnosti stretne.
- V prípade, ak sa ktorýkoľvek zamestnanec a Podriadený finančný agent Spoločnosti dozvie o porušovaní zásad, ktoré vyplývajú z tohto Etického kódexu, je povinný bezodkladne informovať Zodpovedného zástupcu Spoločnosti alebo konateľa Spoločnosti a to aj s ďalšími súvisiacimi okolnosťami, pokiaľ sú mu známe. V prípade, že porušením zásad v zmysle predchádzajúcej vety bol poškodený Klient Spoločnosti, je zamestnanec alebo Podriadený finančný agent Spoločnosti povinný informovať o tomto porušení aj pracovníka compliance a konateľa Spoločnosti.
- V prípade, ak sa jedná o porušenie samotného oznamujúceho zamestnanca alebo Podriadeného finančného agenta Spoločnosti, potom je povinný okamžite informovať Zodpovedného zamestnanca Spoločnosti o tejto skutočnosti a taktiež o návrhu postupu, ktorý povedie k primeranej náprave v primeranom termíne. Spôsob a rozsah takej informácie musí zodpovedať miere a charakteru porušenia pravidiel Etického kódexu Spoločnosti. V prípade, že porušením zásad samotného zamestnanca alebo Podriadeného finančného agenta Spoločnosti bol poškodený Klient Spoločnosti, je porušiteľ o takejto skutočnosti povinný informovať taktiež pracovníka compliance a Zodpovedného zamestnanca Spoločnosti vrátane návrhu postupu, ktorý povedie k primeranej náprave v primeranom termíne.
IV. Hlava
SANKCIE ZA PORUŠENIE ETICKÉHO KÓDEXU
- O sankciách za porušenie Etického kódexu v prípade, ak porušiteľom je zamestnanec alebo Podriadený finančný agent, rozhoduje nadriadený, pričom tento postupuje v súlade so zákonníkom práce a zákonom o finančnom sprostredkovaní.
-
Sankcie za porušenie Etického kódexu môžu byť:
- napomenutie,
- výzva k primeranej náprave,
- náhrada škody,
- vypovedanie zmluvy o spolupráci,
- podnet do Národnej banky Slovenska.
V. Hlava
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
- Tento Etický kódex bude uverejnený na internetovej stránke Spoločnosti a bude taktiež k dispozícii v sídle Spoločnosti alebo v pobočkách Spoločnosti.
- Spoločnosť si vyhradzuje právo na zmenu a doplnenie tohto Etického kódexu. Takúto zmenu Spoločnosť oznámi na internetovej stránke Spoločnosti s uvedením dátumu účinnosti.
- Tento Etický kódex nadobúda účinnosť dňa 03. 06. 2012.